Babciu, Dziadku- proszę do stołu! - 2

Babciu, Dziadku- proszę do stołu!

RYBY

Prawdopodobnie biuletyn ten trafi do Czytelników w okresie Bożego Narodzenia i Nowego Roku i dlatego w dzisiejszym spotkaniu podzielę się refleksją na temat podstawowego dania na wigilijnym stole.

.Ryby zawierają tak wiele ważnych substancji odżywczych, ze powinny stanowić jeden z głównych składników diety. Zaledwie 100 gramowa porcja ryby dostarcza od jednej trzeciej do połowy dziennego zapotrzebowania na białko. Większość ryb jest także bardzo dobrym źródłem witaminy B12, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego, oraz jodu potrzebnego do skutecznego funkcjonowania tarczycy.

Tłuste ryby, takie jak łosoś czy śledź, mają prawie dwa razy więcej kalorii niż ryby o białym mięsie.

Oleje rybne, w których przeważają kwasy nienasycone /omega-3/, przynoszą organizmowi wiele korzyści, w przeciwieństwie do tłuszczów zwierzęcych, które zawierają dużo szkodliwych dla zdrowia nasyconych kwasów tłuszczowych.

Kwasy tłuszczowe omega-3 chronią przed chorobami serca i problemami z układem krążenia. Mogą również zmniejszać zagrożenie zakrzepicą oraz poprawiać przepływ krwi przez małe naczynia krwionośne. Naukowcy odkryli również, że kwasy tłuszczowe omega-3 są niezbędne do prawidłowego rozwoju oczu i mózgu. Obecnie zaleca się, by dziennie spożywać nie mniej niż 0,2 grama kwasów tłuszczowych omega–3.

 

Gatunki ryb białych

 

  • Dorsz

Jest bardzo dobrym źródłem witaminy D i A znajdującej się w wątrobie ryby. Mięso dorsza zawiera mniej tych witamin, ma też mało tłuszczu, ale jest bardzo dobrym źródłem witaminy B12. Dorsz solony albo wędzony nie jest zalecany dla osób z nadciśnieniem z powodu dużej zawartości sodu.

  • Płaszczki

Ryby do których zalicza się solę, płastugę, flądrę mają niewielkie ilości tłuszczu, dużo białka i witaminy B12. Bardzo polecane jest przyrządzanie tych ryb na grillu, bo smażenie zwiększa kaloryczność nawet 4 razy.

Gatunki tłustych ryb

 

  • Tuńczyk

Jest bardzo dobrym źródłem witaminy D i B12 oraz kwasu tłuszczowego omega-3. W puszce ryba ta zachowuje wysoka zawartość witamin, ale traci kwas tłuszczowy omega-3 podczas przygotowywania konserw.

  • Makrela

Zawiera dużo witaminy D, selenu i omega-3.

  • Śledź

Dość dobre źródło omega-3,

Należy do produktów łatwo psujących się i dlatego jest konserwowany na wiele sposobów / marynowanie, solenie, wędzenie / i nie może być polecany dla chorych na nadciśnienie tętnicze. Zdrowszym sposobem przyrządzania jest gotowanie, smażenie lub grillowanie. Smażenie nie zwiększa w rybie zawartości tłuszczu, gdyż w trakcie obróbki termicznej olej wypływa z ryby.

  • Sardynki

Dobre źródło białka, żelaza i cynku.

  • Łosoś i pstrąg

Ryby te są bardzo dobrym źródłem białka, zawierają kwasy tłuszczowe omega-3, witaminy A, B 12, i D.

Ryby hodowlane, zawierają podobny poziom kwasów tłuszczowych omega–3, jeśli ich karma jest podobna do tej, którą spożywają ryby żyjące w warunkach naturalnych

  • Karp

Jest wciąż najpopularniejszą rybą na wigilijnym stole. Z trzech odmian karpia hodowanego w naszym kraju karp królewski jest największy i najsmaczniejszy. W ten jeden dzień w roku, zapominając o innych walorach, staramy się przygotować tę rybę w sposób najsmaczniejszy. Najbardziej popularne danie to nadal karp smażony, ale równie popularny staje się karp w galarecie. Chciałam też przypomnieć, że karp po polsku, w tzw. szarym sosie gotowanym na piwie z orzechami, migdałami, rodzynkami, zaprawiany karmelem lub pokruszonymi piernikami, trafia coraz częściej na nasze stoły jako potrawa tradycyjna.

 

Gorąco zachęcam, aby po świętach przeanalizować spożywane na co dzień produkty. Nawet niewielkie zmiany w sposobie odżywiania mogą mieć ogromny wpływ na zdrowie każdego z nas. Dania z ryb powinny znaleźć się w naszym jadłospisie kilka razy w tygodniu.

 

 

Z gorącymi życzeniami,

aby Maleńki, Wielki, Tajemniczy,

Dzieciątko Jezus,

które przyjdzie do naszych domów ,

wypełniło serca nasze radością i nadzieją.

 

Lek.med. Urszula Kanik

Internista